Недостиг на провитамин А

акнето е симптом за недостиг на провитамин А

Витамин А спада към групата на мастноразтворимите витамини, които са необходими на човешкия организъм за нормалното изпълняване на отделните функции на тъканите и органите му.

Витамин А се среща под две форми – ретинол и каротин или т.н. провитамин А. Ретинолът е активната форма на витамина. Среща се в черния дроб, високомасленото мляко и някои обогатени храни.

Витамин А има важно значение за доброто зрение, за правилното развитие на костната система, за запазването на кожата и лигавиците. Но тъй като човешкият организъм не го произвежда, той трябва да бъде набавян чрез храната.

Основен източник на провитамин А са всички плодове и зеленчуци, които са оцветени в жълто, оранжево, зелено и червено, като пъпешите, тиквите, прасковите, доматите, кайсиите, чушките, краставиците, морковите, спанака и т.н.

Важно е да споменем, че усвояването на провитамин А и като цяло на витамин А е силно зависимо от съдържанието на мазнини в храната. Обикновено недостигът му се получава, когато всмукването и обработката на мазнините е затруднена.

морковите са отличен източник на провитамин А

Дневният прием на провитамин А за възрастни е около 3 г. Той не трябва да се надвишава, тъй като прекалено високите дози могат да доведат до болки в корема, главоболие, нервност, болки в костите и повръщане. Но не трябва и да се приема по-малко количеството от препоръчаното, защото при недостиг на провитамин А има вероятност да се стигне до сериозни поражения върху зрението (кокоша слепота, увреждане на роговицата), намаляване на имунитета, нарушения в жлезите с вътрешна секреция и в дейността на пикочо-половата система и т.н.

Към най-често срещаните симптоми за недостиг или липса на провитамин А спадат: чувствителност към силната светлина, отслабено зрение в тъмни помещения, глаукома, повяхнала кожа или кожа, страдаща от акне, псориазис, проблеми със слуха, шум в ушите, чупливи нокти, дихателни проблеми и други.

Ако някой от изброените симптоми е налице у вас, то трябва да увеличите приема на храни, които са богати на провитамин А, или да посетите личния си лекар, за да ви предпише витамини, които са подходящи за вашето здравословно състояние.

Виж повече

Рейтинг

5
Общо 1 гласували
5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари