Най-добрите и най-лошите храни за щитовидната жлеза

храни с йод за щитовидната жлеза

Щитовидната жлеза е един от най-важните органи в човешкото тяло. През повечето време тя работи толкова добре, че изобщо забравяме, че съществува. Този малък орган с формата на пеперуда помага за регулирането на метаболизма, температурата, сърдечния ритъм.

Неактивна щитовидна жлеза – когато не произвежда достатъчно тиреоиден хормон (TH), може да доведе до увеличаване на теглото, мудност, депресия и повишена чувствителност към студ.

Свръхактивна щитовидната жлеза, от друга страна, се случва, когато произвежда твърде много TH и може да предизвика внезапна загуба на тегло, нередовен пулс, изпотяване, нервност и раздразнителност.

Генетиката, автоимунното състояние, стресът и токсините в околната среда могат да объркват функцията на щитовидната жлеза.

Начинът, по който се храните, е един от факторите за нормалното функциониране на жлезата. Причина за това е, че има храни, които подпомагат работата ѝ, и други, които ѝ вредят. Вижте кои са най-добрите и най-лошите храни за щитовидната жлеза.

Йодът е от решаващо значение за работата на щитовидната жлеза, защото тя се нуждае от него за производството на тиреоидния хормон. Недостигът му води до хипотиреоидизъм (щитовидната жлеза, която се увеличава, за да компенсира недостига на тироиден хормон). Точно затова водораслите са толкова полезни за органа. Повечето видове от тях са богати на йод. Специалистите препоръчват да хапваме такъв вид храна поне веднъж седмично.

Разбира се, водораслите не са толкова разпространени в нашата кухня. Това обаче не трябва да ви притеснява. Можете да си набавите йод и от други храни. Такива са млечните продукти и по-специално киселото мляко. В една кофичка кисело мляко се съдържа 50% от необходимия дневен прием на йод.

бразилските орехи са полезни за щитовидната жлеза

Бразилските орехи също са изключително полезна храна за щитовидната жлеза, благодарение на богатото си съдържание на селен. Редовният прием на това вещество доказано помага срещу различни увреждания на органа и срещу болестта на Хашимото и Грейвс.

Само 15 грама ядки съдържат 96 микрограма селен, което е почти два пъти повече от препоръчителния дневен прием от 55 микрограма. Все пак не забравяйте, че максималният прием на селен е 400 микрограма на ден, така че не прекалявайте.

Цинкът е друг елемент, от който се нуждае щитовидната ви жлеза. Липсата му също може да доведе до хипотиреоидизъм. Можем да си го набавим както от добавки, така и чрез консумация на пилешко или говеждо месо.

Сред останалите полезни продукти за щитовидната жлеза са морските дарове, рибата, яйца, ягоди, броколи, соя.

В другата крайност има продукти, които значително затрудняват работата на щитовидната жлеза. Това са преработените продукти с високо съдържание на натрий. Прекаленият прием на сол води не само до сърдечни проблеми, но и нарушава процеса на усвояването на йода.

Трансмазнините в бързите закуски и захарта също оказват пагубно влияние за работата на щитовидната железа. Прекаляването с тях може не само да затрудни работата ѝ, но и дълготрайно да я увреди.

Рейтинг

5
Общо 1 гласували
5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари