Съвместимост и взаимодействие на витамините и минералите

витамини
Снимка: 1

Съвместими ли са всички витамини и минерали и могат ли да се приемат заедно? Оказва се, че не. Докато някои елементи се допълват и взаимно подсилват действието си, други неутрализират действието или намаляват абсорбацията си.

Положително взаимодействие

Витамин А - Витамин Е и С

Пълна съвместимост. Витамините Е и С предпазват витамин А от окисляване. Витамин Е е тясно свързан с витамин А: предпазва го от окисляване и подобрява усвояването му. Витамин А може да понижи нивата на витамин Е.

Витамин А - желязо

Позволява ви да използвате запасите ота желязо, разположени в черния дроб.

Витамин А - цинк

Съвместими.

Витамин В2 - Витамин В6

Витамин B2 е необходим за преобразуване на витамин B6 в активна форма.

Витамин В2 - цинк

вземане на минерали

Витамин В2 увеличава бионаличността на цинк.

Витамин В6 - калций

В6 намалява извличането на калций от организма.

Витамин В6 - магнезий

В6 увеличава бионаличността на магнезий, а той от своя страна увеличава количеството В6, което може да проникне в клетките.

Витамин В6 - цинк

Намалява отделянето на цинк от тялото с урината.

Витамин В9 - Витамин С

Съвместими. Витамин C способства за съхраняването на В9 в тъканите.

Витамин В12 - калций

Абсорбирането на витамин В12 е невъзможно без калций.

Витамин С - Витамин Е

Витамин С има способността да възстановява окисления витамин Е. Витамин С се усвоява по-добре от храната, отколкото от мултивитаминните добавки.

Витамин С - желязо и хром

Подобно на витамин А, С също повишава бионаличността на желязото и подпомага абсорбцията на хром.

Витамин D - калций

Витамин D е от съществено значение за усвояването на калция.

Витамин D - фосфор

Витамин D подобрява усвояването на фосфор в организма.

Витамин Е - Селен

Антиоксидантният ефект на витамин Е се усилва многократно, докато приемате селен. А взаимодействието е насочено към защита на мастната тъкан в организма.

Витамин К - калций

Витамин К помага на калция да изгради костите в тялото, а също така насърчава правилната коагулация на кръвта.

Бор - калций, магнезий, фосфор

Борът стабилизира приема на горните вещества от организма.

Магнезий - витамини от група В, калций

Магнезият допринася за усвояването както на витамини от група В, така и на калций.

Мед - желязо

Медта значително увеличава ползите от желязото на организма.

Отрицателно взаимодействие

Витамин В1 - Витамини В2 и В3

Последните унищожават витамин В1.

Витамин В1 - Витамин В6

Б6 противодейства на преминаването на витамин В1 към неговата активна форма.

Витамин В1 - Витамин В12

Витамин В12 унищожава витамин В6.

Витамин В9 - цинк

Цинкът влияе негативно на транспортирането на В9 и обратно.

витамини и минерали
Снимка: 1

Витамин В12 - витамин С, мед, желязо

Витамините и микроелементите не са съвместими. Под тяхно влияние витамин В12 става безполезен.

Витамин Е - желязо

Витамин Е е слабо съвместим с желязото.

Желязо - калций, магнезий, цинк, хром

Първите три намаляват нивото на желязото, а хромът влияе отрицателно върху метаболизма на желязото. Желязото под формата на таблетки се абсорбира по-лошо от организма, отколкото от храната (по-добре в присъствието на витамин С и флуор). Когато приемате желязо на таблетки, то не трябва да се приема с мляко, чай, кисели плодови сокове.

Цинк - калций, мед

Намаляване на чревната абсорбция на цинк.

Манган - калций, желязо

Намаляване на усвояването на мангана.

Витамин С - Витамини от група В

Витамините от група В и витамин С нямат съвместимост.

Негативно влияние върху абсорбацията на витамини и минерали оказва и употребата на някои лекарства – антибиотици, противовъзпалителни, кортикостероиди, успокоителни и др. Затова е необходимо да се прочете листовката на лекарството, където съответното взаимодействие е упоменато. Алкохолът, както и някои храни, също оказват влияние на усвояването на микроелементите.

Действието на витамините и минералите зависи от правилното им комбиниране. Ако ви се налага да приемате несъвместими витамини и минерали по едно и също време, приемайте ги поне с четири часа разлика. Избягвайте комбинираните мултивитамини – в повечето случаи се оказват безполезни.

Виж повече

Рейтинг

5 0
4 0
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати