Кръвна захар - същност, високи и ниски нива, регулиране

Кръвна захар - същност, високи и ниски нива, регулиране

Кръвната захар е основната захар, която се намира в кръвта на човек. Нарича се още глюкоза. Тялото се снабдява с нея посредством храната и тя е важен източник на енергия за целия ни организъм. Тя също така осигурява хранителни вещества за всички наши органи, мускули, както и за нервната ни система. Усвояването и съхранението на глюкозата се регулира от различни процеси, управлявани от черния дроб, панкреаса и тънките черва.

Глюкозата постъпва в организма ни посредством погълнатите въглехидрати. Панкреасът, като част от нашата ендокринна система, помага да се поддържат оптимални нива на кръвна захар. Именно в панкреаса се произвежда хормона инсулин, който е така важен за един здрав организъм. Посредством него излишната глюкоза отива в черния дроб за преработка.

Панкреасът произвежда и хормонът глюкагон, който отговаря за високата кръвна захар, повишавайки нивата ѝ, когато това е нужно. Двата хормона работят заедно и осигуряват баланс в организма.

Можем да различим три различни нива на кръвната захар.

Нормална кръвна захар

Изследването за кръвна захар обикновено се прави на гладно след около 8 часа неприемане на каквато и да било храна и напитки (освен вода). За нормални се приемат стойности под 120 мг/дл кръв. След хранене, стойностите се повишават и могат да достигнат до 140 гр/дл. Изразено в молове, това варира в рамките на 3, 9 до 6, 6.

Ниска кръвна захар

Признаци на ниска кръвна захар

Наречена още хипоглекимия, ниската кръвна захар може да бъде опасна. Тя може да се появи при хора, които вече страдат от диабет, но са взели твърде много инсулин. Така рязко се намалява наличието на глюкоза в кръвта.

Не е задължително обаче да сте болни от диабет, за да имате ниска кръвна захар. Обикновено причини в такъв случай са приема на определени медикаменти, проблеми с бъбреците, някои ракови заболявания, които спомагат производството на повече инсулин, както и някои състояния на ендокринната система.

При ниска кръвна захар може да изпитате някой или няколко от следните симптоми:

- замъглено виждане;

- ускорен пулс;

- прояви на внезапна нервност, умора или промени в настроението, които не могат да се обяснят по друг начин;

- глад;

- главоболие;

- виене на свят;

- изтръпване на кожата;

- проблеми с концентрацията;

- и др.

За да избегнете припадъци или по-страшни странични ефекти от ниската кръвна захар, е хубаво да носите в себе си нещо сладко или веднага да приемете някакъв сок, лъжица захар, солени крекери и др.

Висока кръвна захар

Симптоми на висока кръвна захар

Високата кръвна захар се нарича още хиперглекимия и се появява при хора с диабет тип 1 и тип 2. Високата кръвна захар може да се появи както след ядене, така и преди ядене. Повишената кръвна захар, ако не се регулира, може да причини увреждане на нервите, кръвоносните съдове и различни други органи.

Има различни причини за повишаване на кръвната ви захар:

- ако пропуснете да си поставите инсулин;

- ако ядете твърде много въглехидрати, които в същото време не са съобразени с приема на инсулин;

- при наличието на инфекция;

- ако сте подложени на стрес;

- ако не спортувате достатъчно или въобще не спортувате;

- ако физическата ви активност е твърде натоварваща.

Симптомите, за които може да внимавате при висока кръвна захар, са:

- главоболие;

- проблеми с концентрацията;

- често уриниране;

- замъглено зрение;

- и др.

Високата кръвна захар е изключително опасна, защото може да доведе до редица придружаващи заболявания като влошено зрение, проблеми с храносмилателната система, проблеми с бъбреците или кръвоносните съдове, по-бавно заздравяване на рани и др.

Как да регулиране нивата на кръвната захар

При наличието на диабет, нивата на кръвна захар се регулират посредством приема на инсулин. При хора, които нямат подобно заболяване обаче, има няколко начина, по които могат да поддържат нормални нива на кръвна захар и да намалят риска от появата на диабет.

Контролирайте приема на въглехидрати

Регулиране на кръвната захар

Въглехидратите, приети в организма, се разграждат до захари, а инсулинът пренася тези захари до клетките. Ако приемате твърде много въглехидрати и в същото време имате проблем с производството на инсулин, това може да доведе до повишаване нивата на кръвна захар. Ето защо на хора, които са изложени на риск от диабет, се препоръчва да преминат на режим на хранене с намален прием на въглехидрати. При някои хора т.нар. кето диета е подходяща за контролиране нивата на захар в кръвта.

Повишен прием на фибри

Фибрите са онези вещества, които забавят храносмилането на въглехидрати, а по този начин и усвояването на захарта. Разтворимите фибри са тези, които помагат за понижаване нивата на кръвна захар. Такива са някои зеленчуци и плодове, бобовите растения и пълнозърнестите храни. Диета богата на фибри може да помогне на хората с диабет тип 1 като подобри нивата им на кръвна захар.

Правете редовни упражнения

Редовните упражнения могат да ви помогнат да отслабнете и да повишите чувствителността към инсулин, т.е. клетките ви използват наличната в кръвния поток захар. Упражненията също помагат на мускулите ви да използват кръвната захар за енергия.

Контрол върху храненето

Контролът върху количеството храна, което поемате, е също изключително важна. По този начин контролирате и теглото си. Наднорменото тегло е опасно за хора, изложени на риск от диабет или вече страдащи от него.

Хидратация

Хидратацията помага за контрола на захарта в кръвта

Високият прием на вода може да ви гарантира поддържане на нормални нива на кръвна захар като способства и работата на бъбреците. Те са органа, който ще изхвърли излишната за организма захар чрез урината.

Също така е важно да избирате храни с нисък гликемичен индекс. Такива са месото, яйцата, овеса, ечемика, различни бобови култури, морските дарове, плодове и зеленчуци с ниско съдържание на нишесте и др.

Храните, богати на магнезий, са също един от начините да намалите риска от повята на диабет.

Стрес

Високите нива на стрес също могат да повишат нивата на кръвната ви захар. Знаем, че избягването на стреса е почти невъзможно в днешно време, но контролирането на емоциите в стресови ситуации е много важно. Използвайте различни техники за релаксация или медитация, за да понижавате нивата си на стрес или тревожност. Упражненията също помагат за това.

Достатъчно сън

За доброто здраве на човек е важно организмът ви да получава достатъчно количество сън. При състояния на безсъние или хронична инсомния вие повишавате и вероятността за високи нива на кръвна захар. Липсата на сън повишава и производството на кортизол, което също играе роля в повишаване на глюкозата в кръвта.

Виж повече

Рейтинг

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати