До какво води липсата на достатъчно естествена светлина?

До какво води липсата на достатъчно естествена светлина?

Повечето хора прекарват деня основно на изкуствена светлина. В същото време през деня човек може да изпита както изблици на активност, така и на умора. Това е така, защото биологичният ни часовник и светлината са неразривно свързани.

Струва си да се отбележи, че днес са разработени технологии за биоосветление, които ви позволяват да контролирате човешките биоритми, за да увеличите тяхната ефективност и да подобрите благосъстоянието си.

Ефектът на осветлението върху човешкото тяло

Изкуствената светлина прави човек нещастен. Тази идея на немския дизайнер Инго Маурер многократно намира потвърждение в проучвания, проведени в различни изследователски лаборатории. Ефектът от осветлението върху човешкото здраве не може да се подценява: некачествената светлина се отразява негативно на зрителния апарат, причинява преумора, дискомфорт, мигрена, безсъние и намалява работоспособността.

Светлината има още едно важно свойство - да влияе на нашите биоритми. Известно е, че при естествена светлина човешката активност е по-висока, отколкото при изкуствената светлина. При слънчево време хората отбелязват по-висока работоспособност, отколкото в облачен ден. През зимата, когато светлинните часове са по-кратки, ние сме по-малко продуктивни, отколкото през лятото. Ефектът на светлината върху човек предизвиква реакция на специален фоточувствителен фотопигмент в окото, който, от своя страна, може да повлияе на нашите циркадни цикли.

Липса на достатъчно светлина

Какво представляват циркадните цикли?

Циркадният цикъл се нарича ежедневна промяна в биологичните процеси, които протичат в човешкото тяло. Такъв цикъл включва периоди на сън и будност, активност и релаксация, производителност и умора. Промяната на биологичните ритми се дължи на действието на хормоните: мелатонинът е отговорен за съня, кортизолът за активността, допаминът за настроението и др. През деня нивото на тези хормони се променя, което води до естествена промяна в биоритмите. Здравословният циркаден цикъл осигурява благополучие, жизненост, умствена и физическа активност и пълноценен сън.

Прояви на циркадните ритми

Ежедневният циркаден ритъм се изразява в промяна във фазите на възстановителната активност на всички човешки органи и системи - сърцето, мозъка, нервната система и метаболизма. Най-забележителната промяна в ритмите се показва от периоди на сън и будност. Други прояви на циркадните ритми са по-малко забележими, но те се отразяват в поведението на човек, в неговото здравословно състояние, в периоди на активност и умора. И така, установено е че работоспособността има няколко пика през деня, в 10:15 и 17 часа, а в 22-23 часа организмът преживява физиологичен спад и изпада в режим на покой.

Ефектът на дневната светлина върху циркадните цикли

Липса на достатъчно светлина и витамин D
Снимка: 1

Циркадните цикли са неразривно свързани със светлината. Ако стоите на естествена слънчева светлина всеки ден по 15 минути, ще успеете да си набавите нужното количество витамин D за деня, което иначе можем да получим трудно от хранителни източници.

Вечер, с намаляване на интензивността на естествената светлина, се повишава активността на хормона мелатонин, който е отговорен за релаксацията на тялото. Нивото на активност намалява, човек изпитва умора и сънливост. На разсъмване излагането на светлина се увеличава и нивото на мелатонин намалява и тялото постепенно навлиза във фазата на активност.

Спадът му, намаленото настроение, усещането за сънливост и летаргия, влошаването на здравето през есенно-зимния период се обясняват с късното зазоряване и липсата на слънчева светлина, тъй като тези фактори провокират повишаване на нивото на мелатонин и намаляване на производството на „хормона на жизнеността“ кортизол.

Така интензивността на дневната светлина и биоритмите на човешкото тяло са пряко зависими. Този факт ни позволява да говорим за възможността за хармонизиране на циркадните цикли с помощта на избягването на изкуствената светлина.

Виж повече

Рейтинг

5 0
4 0
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати