Безсъние

Безсъние

Безсънието спада към голяма група болестни състояния, наречени инсомнии, които причиняват сериозни качествени и количествени проблеми в нормалния сън на човека. Инсомнните са отговорни за възникналите нарушения в съня, а не са резултат от тях. Крайният резултат от действието на различни соматични и психологични фактори е именно безсънието.

Безсънието се нарежда сред най-големите врагове на съвременния човек. В забързаното ежедневие и големия брой задължения, на всеки може да се случаи да страда от безсъние, но в по-голяма част от случаите проблемите в съня се наблюдават при по-възрастните хора.

Това се обяснява с факта, че с напредването на възрастта тялото се нуждае от все по-малко сън, като тази физиологична особеност лесно може да се обърка с безсъние. При по-младите и активни хора се наблюдават трудности при заспиване, докато по-възрастните страдат от често будене през нощта. Според статистиката жените са по-честите жертви на безсънието.

Причини за безсъние

Причините за безсънието са най-разнообразни. В следващите редове ще разгледаме някои от най-често срещаните форми на безсъние:

Безсъние при депресия и мания – това е безсъние, което се получава, когато човек е депресиран. Характеризира се с нарушения в съня и много чести пробуждания през нощта, както и твърде ранно окончателно събуждане. Хората с депресивни разстройства страдат от постоянна умора, в резултат на липсата на качествен сън. Хора, които имат биполярно разстройство могат да имат друго разстройсво на съня, изразяващо се в прекалено дълъг сън – хиперсомния.

Безсъние заради стрес – това е най-срещаният вид безсъние, който всъщност е преходно състояние.

Т.нар. преходни стресови инсомнии представляват периоди на безсъние, които могат да продължат до няколко седмици. Причината за това безсъние са силни емоционални преживявания, стрес, притеснение от предстоящи събития, промяна на обстановката на сън.

Стресовото безсъние се характеризира с количествени и качествени нарушения на съня, които протичат с твърде некачествен сън, много лесно събуждане, проблеми при заспиване. Често човекът се оплаква от раздразнителност, лошо настроение, умора, главоболие.

Безсъние

Възможно е стресовото безсъние да бъде и постоянно състояние. То е породено от хронично състояние на безпокойство, страх, умствена умора или напрежение. Негативно влияние върху съня могат да окажат различните шумове, светлина в спалнята, твърде неубодно легло.

Хората с постоянно психофизиологично безсъние заспиват много трудно, будят се порез нощта и след това не успяват да заспят. При тях общото количество сън на денонощие е между 3 и 5 часа, което е твърде недостатъчност. През деня се появяват неприятни симптоми като изпотяване, мускулни болки, главоболие, умора, намалена трудоспособност.

Безсъние, причинено от синдром на неспокойните крака – синдромът на неспокойните крака е здравословен проблем, който се среща при много хора. Протича с болки, мравучкания и потрепвания в мускулите на подбедрицата. Хора с този синдром движат често крайниците си, което и налага честото ставане на леглото, за да се облекчат. В резултат качеството на съня е силно намалено.

Безсъние заради дихателни проблеми – това е много опасно състояние, защото протича със спиране на дишането по време на сън. Получават се стотици събуждания, по време на които човекът усеща, че се задушава. През деня се наблюдава силна умора, либидото е намалено. Това състояние изисква задължителна консултация с лекар.

Безсъние при мускулни контракции – повтарящите се контракции в единия или двата крака се характеризират със сгъване на коляното, изпъване на коляното, а в редки случаи и със сгъване на тазобедрената става и коляното. В тези случаи човекът се буди, но не си спомня почти нищо. Епизодите на повтарящи се контракции на мускулите могат да продължат от няколко минути до час и протичат с частично или пълно събуждане.

Диагностициране на безсъние

Необходимостта от изследването на безсънието и последващото му лечение се определя от честотата на нарушенията в съня и въздействието на безсънието върху нормалното ежедневие на човека. Предписването на лечение още по време на първото посещение при лекаря се налага при хора, които преживяват временно тежки стресиращи фактори – трудно финансово пложение, преживян инцидент, загуба на близък човек.

Продължителното безсъние вече налага назначаването на допълнителни изследвания, които могат да открият, че пациентът страда от психиатрични, медицински или неврологични отклонения.

Критериите, които налагат поставянето на диагнозата безсъние, включват наличието на един или няколко от следващите симптоми: лошо качество на съня, често събуждане нощем, трудно заспиване, невъзможност за поддържане на продължителен сън. Тези симптоми се проявяват, когато са създадени всички условия за спокоен и нормален сън.

Безсъние

Хора, на които се поставя диагноза безсъние, трябва да имат и проблеми в ежедневните активности: лоша концентрация, лоша памет, сънливост през светлата част на деня, намалено внимание, липса на мотивация, стомашни неразположения, раздразнителност.

Лечение на безсъние

Лечението на състоянието безсъние се изразява в предписване на конкретна медикаментозна терапия и задължителна промяна в начина на живот. Основната цел на лечението обаче е да се открие точната причина за безсънието, което понякога е по-сложен и продължителен процес.

Като първоначален метод се назначава поведенческа терапия, която цели пациентът да придобие нови навици, отнасящи се до съня. По време на терапията се прави обчуание за създаването на нови навици, както техники за релаксация и когнитивна поведенческа терапия.

Приемът на определени медикаменти може да помогне за премахването на безсънието, но те задължително трябва да са предписани от лекар. Медикаментите срещу безсъние имат странични ефекти като проблеми с концентрацията, проблеми с равновесието, прекомерна сънливост.

Самият пациент също може да направи някои неща, благодарение на които ще облекчи състоянието си. Той трябва да установи конкретен режим на заспиване и събуждане – и двете действия трябва да стават по едно и също време. Леглото трябва да се използва само за сън, не е желателно да се прекарва време в него, ако няма сън. Спалнята трябва да се достатъчно комфортна, проветрена, тъмна и безшумна. Заспиването на телевизор не е желателно.

Хранене при безсъние

Вечерята трябва да бъде лека, но същвременно достатъчно хранителна, защото като преяждането, така и гладът могат да повлияят негативно върху качеството на съня. Вечер трябва да се похапват повече зеленчуци, риба, месо с малко мазнини. Цигарите, кофеинът и алкохолът са противопоказни.

Много хора смятат, че чаша алкохолна напитка ще им помогне да заспят по-лесно. Това обаче не е вярно и дори след 17 часа вечерта не бива да се пият никакви тонизиращи напитки. Вечерята не бива да е по-късно от 19 часа. Тежките и пържени храни не се препоръчват за вечеря. Ако човек изпита глад по-късно, той може да изпие чаша айрян или да изяде някакъв плод.

Народна медицина при безсъние

Независимо от причината за безсъние, народната медицина предлага някои лекове, които биха могли да помогнат. Смята се, че по-безвреден и същевременно ефективен лек от меда едва ли може да съществува. За целта може да се приготви здравословен сироп от лъжица мед, лъжица вода и половин лъжица лимонов сок. Най-добре е напитката да се приема сутрин.

Преди лягане се препоръчва смес от две лъжици мед, две лъжици нарязани орехи и една чаша лимонов сок. Разреждането на мед с кисело мляко и топла вода в еднакви пропоции също е много ефективен лек при безсъние.

Чаят от лайка, пасифлора или лавандула е изключително полезно средство срещу безсъние. Чаят от избраната билка се изпива преди лягане, по желание може да се подслади с малко мед.

Статията има информативен характер и не замества консултацията с лекар!

Рейтинг

5
Общо 1 гласували
5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари