10 симптомa на недостиг на желязо

Анемия

Недостигът на желязо възниква, когато тялото няма достатъчно количество минерално желязо. Това води до необичайно ниски нива на червените кръвни клетки. Ако тялото ви няма достатъчно хемоглобин, вашите тъкани и мускули няма да получат достатъчно кислород и да могат да работят ефективно. Това води до състояние, наречено анемия. Въпреки че има различни видове анемия, желязодефицитната анемия е най-разпространената в световен мащаб.

Честите причини за дефицит на желязо включват недостатъчен прием на желязо поради диета, чревни заболявания, повишени изисквания по време на бременност и загуба на кръв. Каквато и да е причината, недостигът на желязо може да доведе до неприятни симптоми, които да повлияят на качеството ви на живот. Те включват влошено здраве, концентрация и производителност на труда.

Признаците и симптомите на недостиг на желязо варират в зависимост от тежестта на анемията, от това колко бързо се развива, от възрастта и от текущото ви здравословно състояние.

Първоначално анемията може да няма забележими симптоми, но с времето тя се задълбочава. Ето 10 признаци и симптоми на дефицит на желязо, като се започне с най-често срещаните.

Умора

Умора

Умората е един от най-честите признаци на дефицит на желязо. Това се дължи на по-малко кислород, достигащ телесните тъкани, лишавайки ги от енергия. Тъй като умората често се смята за нормална част от натоварения съвременен живот, е трудно да се диагностицира недостигът на желязо само с този симптом. Въпреки това, много хора с недостиг на желязо изпитват ниска енергия, заедно със слабост, усещане за отвращение, затруднено концентриране или лоша производителност на работното място.

Бледа кожа

Умора

Бледостта като цяло или в специфични области на лицето, долният вътрешен клепач или ноктите може да е признак на умерен или тежък дефицит на желязо. Това се дължи на ниски нива на хемоглобин, който придава на кръвта червен цвят. Ето защо кожата може да загуби своя здрав, розов цвят при хора с недостиг на желязо. Бледността се наблюдава по-често при умерени или тежки случаи на анемия.

Задух

Сърцебиене

Недостигът на въздух е симптом на дефицит на желязо, тъй като ниските нива на хемоглобина означават, че тялото не е в състояние ефективно да транспортира кислород към мускулите и тъканите.

В резултат на това скоростта на дишане ще се увеличи, когато тялото ви се опитва да получи повече кислород. Ако усетите, че сте задъхани при извършване на нормални ежедневни задачи, като ходене, изкачване на стълби или работа, може би имате недостиг на желязо.

Главоболие

Главоболие

Дефицитът на желязо може да причини главоболие. Този симптом изглежда по-рядко срещан от други и често е съчетан със замаяност. При недостиг на желязо, ниските нива на хемоглобин в червените кръвни клетки означават, че недостатъчният кислород може да достигне до мозъка. В резултат на това кръвоносните съдове в мозъка могат да се подуят, причинявайки натиск и главоболие. Въпреки че има много причини за главоболие, честите и повтарящи се главоболия и замаяност са знак за дефицит на желязо.

Сърцебиене

Задух

В случаи на недостиг на желязо сърцето трябва да работи изключително трудно, за да транспортира кислород към тялото. Това може да доведе до неправилен или ускорен сърдечен ритъм и дори сърдечен шум, разширено сърце или сърдечна недостатъчност. Тези симптоми обаче са по-рядко срещани. Ще трябва дълго време да страдате от дефицит на желязо, за да ги изпитате.

Суха кожа

Суха кожа

Тъй като кожата и косата получават по-малко кислород от кръвта при недостиг на желязо, те могат да станат сухи и повредени. В по-тежки случаи това може да доведе до косопад.

Възпален език

Език

Понякога просто погледнете вътре или около устата си и може да разберете дали страдате от желязодефицитна анемия. Признаците включват подут и възпален език, или блед и странно гладък език. Дефицитът на желязо може да причини сухота или язви в устата, или пък възпалени червени пукнатини в ъглите ѝ.

Синдром на неспокойните крака

Неспокойни крака

Хората с желязодефицитна анемия имат по-голям шанс да изпитат синдром на неспокойните крака. Това е силно желание да си движат краката, когато са в покой. Той може също да причини неприятни и странни сърбящи усещания в краката. Обикновено симптомите се обострят през нощта, което означава, че страдащите не спят спокойно. За съжаление нещата са свързани и колкото по-ниски са нивата на желязо, толкова по-лоши са симптомите.

Чупливи нокти

Чупливи нокти

Крехките или цепещи се нокти могат да са показател за по-тежка анемия с недостиг на желязо. В по-късни етапи средата на ноктите изтънява и ръбовете се повдигат, като се получават нокти със заоблен вид като лъжица. Това обаче е рядък нежелан ефект и обикновено се наблюдава само при тежки случаи на анемия.

Други потенциални знаци за недостиг на желязо

Има и някои други признаци, че вашето желязо може да е ниско. Например да изпитвате странни апетити, да усещате постоянна тревога, да страдате от студени крайници или пък да ви мъчат по-чести инфекции. Тези симптоми обикновено са по-редки и могат да бъдат свързани с ред други състояния, различни от дефицит на желязо. Въпреки всичко обаче не бива да ги пренебрегвате.

Какво да направите, ако мислите, че имате анемия с недостиг на желязо?

Говорете с вашия лекар

Ако смятате, че показвате признаци или симптоми на недостиг на желязо, трябва да се срещнете с лекар. Прост кръвен тест ще потвърди дали имате желязодефицитна анемия. Ако вашият лекар го потвърди, вероятно ще се наложи да увеличите приема на желязо в диетата си или да вземате хранителни добавки. Основната цел на лечението е да се възстановят нивата на хемоглобина до нормални и да набавите желязо от храните. Приемайте добавки само, ако вашият лекар ги препоръчва.

Яжте богати на желязо храни

Ако лекарят смята, че недостигът на желязо може да бъде причинен от липсата на желязо в храната, консумирайте по-често червено или свинско месо, домашни птици, тъмнозелени листни зеленчуци, като спанак и зеле, сушени плодове, бобови растения, морски дарове и семена и ядки.

Увеличете абсорбцията на желязо

Пълнозърнести храни

Приемът на витамин С ще помогне на тялото ви по-добре да абсорбира желязото. Уверете се, че ядете достатъчно богати на витамин С храни, като плодове и зеленчуци. Избягвайте също определени храни, които могат да възпрепятстват абсорбцията на желязо, когато се консумират в големи количества. Те включват чай и кафе и храни с високо съдържание на калций, като млечни продукти и пълнозърнести храни.

Взимайте добавки, но само, ако са предписани от лекар

По принцип трябва да приемате добавка за желязо в краен случай, и то само ако вашият лекар ви я препоръчва. Това вероятно ще се случи, ако не сте в състояние да възстановите нивата на желязо чрез диета. Ако пиете добавка, опитайте се да пиете портокалов сок с нея, за да увеличите абсорбцията на желязо. Имайте предвид, че приемането на добавки може да има някои неприятни странични ефекти, като стомашна болка, запек или диария, стомашни киселини и гадене.

Тези нежелани реакции обаче обикновено намаляват с течение на времето и зависят от дозата желязо, която приемате.

Рейтинг

4
Общо 1 гласували
5 0
4 1
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари