6 вида изпражнения, които показват, че нещо не е наред с червата ви

проблеми с червата

Може да звучи странно, но всъщност е доста добра идея да хвърляте поглед на тоалетната чиния всеки път, когато ходите по голяма нужда.

Изпражненията са добър начин да следите какво е състоянието на храносмилателната ви система, като се има предвид, че това не е нещо, което лесно може да се види отвън. Ако имате някакъв проблем с червата, то бързо ще си проличи по изпражненията.

Ето кои са признаците, че нещо не е наред с червата ви:

1. Червеникави изпражнения

Ако забележите червеникави изпражнения, първото нещо, което трябва да направите, е да си припомните дали сте яли цвекло наскоро. Ако не сте, е препоръчително да се свържете с гастроентеролог и да си запазите час за рутинен преглед.

Червеникавите изпражнения обикновено са признак на кървене в стомашно-чревния тракт (най-често долу в дебелото черво или ректума). Това може да бъде причинено от много неща, вариращи от фистули до рак, така че определено е хубаво да се консултирате със специалист.

2. Черни/Катранени изпражнения

Черните или катранени изпражнения също обикновено сигнализират за кървене, а по-тъмния цвят показва, че кръвта е по-стара. Това обикновено означава, че има кървене в горната част на тракта, което може да се дължи на разкъсвания в хранопровода, възпалена лигавица на стомаха или проблеми с кръвоносните съдове. Както при червеникавите изпражнения, препоръчително е незабавно да посетите гастроентеролог.

3. Постоянно течни изпражнения

Нормално е от време да получим диария - когато сме яли нещо развалено или напрягащо стомаха, но постоянно течните изпражнения често са признак за някакъв прилежащ здравословен проблем. Най-често това състояние бива причинено от синдрома на раздразненото черво, цьолиакия или непоносимост към лактоза. Някои антибиотици също могат да причинят постоянна диария.

4. Светли изпражнения (или с цвят на глина)

Когато имате бледи или изпражнения с глинен цвят, е възможно да страдате от чернодробна инфекция, която намалява производството на жлъчка или изтичането на жлъчка от черния дроб е блокирано.

Това може да бъде причинено от различни неща като камъни в жлъчката, кисти, тумори, хепатит или дори от някои лекарства. Ако ви се случва често да забелязвате такъв вид изпражнения, непременно посетете гастроентеролог.

5. Плаващи изпражнения

изпражнения и проблеми с червата

Наличието на плаващи изпражнения означава прекомерно образуване на газ в тялото. Това може да не звучи като голям проблем, но всъщност индикира, че храносмилателната ви система не си върши работата както трябва и вие не усвоявате качествено хранителните вещества.

Препоръчително е да проследите колко често имате плаващи изпражнения в рамките на две седмици. Ако е много често, пробвайте се да промените хранителния си режим, за да подобрите храносмилането си. Ако това не свърши работа, това може да е признак на прилежащ здравословен проблем.

6. Зелени изпражнения

Зелените изпражнения обикновено са признак на лошо или непълноноценно храносмилане на храната. Цветът се причинява от наличието на жлъчка. Жлъчката се съхранява в жлъчния мехур и се използва за смилане на мазнини, но ако изпражненията минават през тялото твърде бързо, жлъчката няма шанс да бъде усвоена. Някои инфекции като салмонела също могат да причинят зеленикави изпражнения.

Как да подобрите храносмилането си?

Правилното храносмилане е изключително важно за цялостното ви здраве и за щастие не е толкова трудно да вкарате храносмилателната си системата обратно в релси. Ако се борите с храносмилателни проблеми като газове и подуване на корема, опитайте тези съвети:

- Яжте бавно: Това ви позволява да поглъщате по-малко въздух и така дори се засищате по-бързо. Също е по-малко вероятно е да преядете.

- Яжте по-малки порции: По-малките порции позволяват на стомаха ви да усвои храната по-бързо и по-добре.

- Не яжте преди лягане: Храносмилателната ви система работи най-добре сутрин, така че се постарайте да спрете да ядете няколко часа преди лягане.

- Намалете стреса: Стресът пречи на храносмилателната система да работи ефективно. Избягвайте стресови ситуации или пробвайте някои добри стратегии за справяне със стреса като медитация или йога.

- Поддържайте рутина: Тренирайте стомаха си да очаква храна в определено време и се придържайте към тези часове.

- Започнете да приемате пробиотици: Повечето от днешните храни са пастьоризирани, което означава, че не съдържат здравословните бактерии, от които се нуждае стомахът ни. Посъветвайте се с личния си лекар относно приема на пробиотици или яжте повече натурално кисело мляко и други ферментирали храни като ябълков оцет или кимчи.

Рейтинг

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати