Какво представлява хормонът кортизол и какво му оказва влияние

кортизол

Всички сме чували за кортизола, хормон на стреса и мнозина имат всякакви асоциации с тази дума, защото стресът не води до нищо добро. Не всичко обаче е толкова просто. Оказва се, че кортизолът е от полза за нашето тяло, в което няма нищо излишно и ненужно. Каква функция изпълнява кортизолът?

Веднага след като се озовем в състояние на стрес, хормонът на стреса се произвежда активно в надбъбречните жлези, а хипофизата контролира всички процеси. Именно тя оценява нивото на тревожност и решава колко кортизол да отдели във всяка конкретна ситуация. Например, ако сте били уволнени от работа - това е една "доза", а ако просто сте се заяли с някой в магазина - можете да се справите с малко количество хормон.

Как кортизолът може да помогне при нервно напрежение? Оказва се, че той доставя на тялото енергията, която е необходима в стресова ситуация. За да го набави, тялото използва мазнини, преработвайки ги в мастни киселини и глюкоза. Впоследствие клетките абсорбират глюкозтаа и ние чувстваме енергичност и повишена жизненост. Точно така кортизолът влияе върху тялото - той не създава стрес, помага да го преодолеем с най-малка загуба.

Природата обмисля всичко разумно, намалявайки времето за задоволяване на най-основните нужди, така че човек да насочи всичките си сили да преодолее стреса. Ако обаче стресовото състояние се удължи, здравето може сериозно да се разклати. Когато мастната тъкан привършва, кортизолът активира мускулите - така тялото се изчерпва.

Освен това една от функциите на този хормон в нормалното състояние е да намали броя на лимфоцитите, основната задача на които е производството на антитела. Оказва се, че кортизолът спира имунната система, когато има достатъчно антитела. Но поради продължителен стрес всички лимфоцити се унищожават и имунитетът най-накрая спада. Организмът се превръща в отлична мишена за всички заболявания. Това е негативният ефект на кортизола върху организма по време на хроничен стрес.

За какво друго ви трябва кортизол? Този хормон регулира баланса на натрий и калий в кръвта, поддържа нормалното функциониране на сърдечния мускул, укрепва стените на кръвоносните съдове, влияе положително на мозъка, облекчава възпалението, бори се с инфекциите и изпълнява много други полезни функции в нашето тяло. Максималната концентрация на хормона в надбъбречните жлези се наблюдава сутрин, така че след сън усещаме прилив на сили и сме пълни с енергия. До вечерта кортизолът се изчерпва и започва да спи. Изводът е очевиден - че кортизолът е полезен, но трябва да сте в състояние да се справите със стреса и да си починете добре.

хормон кортизол

Трябва разумно да се дозират спортни натоварвания, тъй като физическото изтощение на организма води и до състояние на стрес. Ако подозирате, че нивото на кортизол е надвишено, можете да дадете кръв за анализ, което ще даде по-точен отговор и въз основа на тези данни лекарят ще постави диагноза. Факт е, че производството на кортизол може да се увеличи или намали при различни заболявания, така че анализът на хормоналния фон е много важен.

Стойността на кортизола в организма може да се оцени особено в онези случаи, когато той се произвежда недостатъчно. В този случай човек не може да реагира адекватно на стреса, няма сили да реши и промени нещо в живота си, така че изпада в депресия, която често е съпроводена с раздразнителност, влошаване на кожата и косата, слабост и загуба на интерес към живота. Сред другите симптоми трябва да се обърне внимание на виене на свят, храносмилателни неразположения, повишена пигментация на кожата, понижено налягане и повишена тревожност.

Тъй като този хормон поддържа репродуктивната функция, когато е в дефицит, менструалният цикъл е нарушен и може да има проблеми със зачеването и раждането на дете. За лечение на тези състояния лекарят може да предпише инжекции с кортизол, които, разбира се, са само временна мярка, тъй като те не премахват основната причина за заболяването.

Как да възстановите баланса на кортизола сами? Първо трябва да анализирате храненето си. Никога не продължавайте с нисковъглехидратна диета, особено ако животът ви е стресиращ. Именно въглехидратите намаляват нивото на хормона на стреса в организма и не е случайно, че при емоционални изблици се привличаме към сладкиши. Но най-добре е да се справите със стреса с добри въглехидрати, за да не наддавате допълнително тегло, затова включете в диетата си скорбялни зеленчуци, зърнени култури, бобови растения, плодове и мед. Протеини от постно месо, омега-3 мастни киселини от риба и морски дарове, яйца, млечни продукти, зеленчуци и плодове ще помогнат за нормализиране на хормоналния фон. Трябва да пиете повече вода, тъй като при стрес настъпва дехидратация и кортизолът често причинява често уриниране.

Наред с другите начини за нормализиране на нивото на кортизола си струва да се отбележат: достатъчен сън, почивка, ходене, умерена физическа активност и релаксация под формата на йога или медитация.

Кортизолът е отговорен за много функции в организма и повлиява здравето дори повече, отколкото ни се струва. Без него не бихме могли да се справим с трудностите на живота, но щяхме да вървим по течението без сила и борба. Следете нивата на кортизола и не се страхувайте от стресови ситуации, защото благодарение на този хормон те са преодолими!

Виж повече

Рейтинг

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати