Полезни за зъбите минерали

здрави зъби

За да имаме здрави зъби, поддържането на добра устна хигиена е от изключителна важност. Необходимо е да полагаме специални грижи, които изискват търпение и постоянство.

Всички добре знаем, че миенето на зъбите с четка и паста минимум два пъти дневно (сутрин и вечер), е задължително, като за да оптимизираме процеса на почистване на устната кухина, бихме могли да използваме вода за уста и конец за зъби.

Наред с това, не бива да подценяваме и храната, която приемаме, защото в нея се съдържат ценни витамини и минерали, от които зависи здравето на зъбите.

В днешната статия ще обърнем внимание на минералите, полезни за зъбите и чрез кои храни бихме могли да си ги набавим.

Калций

В човешкия организъм има повече калций, отколкото всеки друг минерал. Той е основен градивен елемент на зъбите и костите и именно в тях се съдържа в най-големи количества. При недостиг на калций, организмът започва да го извлича не откъде да е, а точно от костите и зъбите, като така те остават лишени от този ценен за тях минерал. В резултат зъбите стават податливи на кариес и други дентални проблеми, венците предразположени към възпалителни заболявания, а костите чупливи.

Добри хранителни източници на калций са млякото и млечните продукти, соевото мляко, сьомга, сардини, карфиол, зеле, бадеми.

Фосфор

храните с фосфор са полезни за зъбите

Ролята, която фосфорът играе за здравето на зъбите, е също изключително важна, тъй като от него и калцият зависи минерализацията на твърдите зъбни тъкани. Липсата на достатъчни количества от този минерал в организма, се отразява негативно върху оралното здраве, правейки зъбите по-чупливи и увеличавайки риска от развитие на зъбен кариес.

За да се с снабдим с необходимата доза фосфор, е добре да консумираме повече риба, яйца, млечни продукти, ядки, черен дроб и бобови култури.

Флуор

Флуорът е микроелемент, който заздравява емайла на зъбите и ги прави по-устойчиви към развитие на кариес. Съдържа се в питейната вода и присъства като добавка в пастите за зъби. Допълнително може да се набави чрез флуорни таблетки или гелове.

Към неговия прием обаче трябва да се подхожда с внимание, тъй като продължителното предозиране с флуор, може да бъде опасно и да доведе до дентална флуороза. Заболяване, при което в по-леката форма зъбите променят цвета си, а в по-тежки случаи стават силно неустойчиви и ронливи.

Магнезий

Също като флуора, и магнезият е важен за здравината на зъбния емайл. Освен това, магнезият, заедно с фосфора, помагат на постъпилия в тялото калций да остане там, за да може организмът да задоволи нуждите си от него.

Можем да доставим на тялото си полезния минерал чрез храни като тиква, цвекло, моркови, пилешко месо, сушени плодове, зърнени храни.

Виж повече

Рейтинг

5 0
4 0
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати