Дефицит на витамин В12 - какво трябва да знаем?

Дефицит на витамин В12 - какво трябва да знаем?

Дефицитът на витамин В12 може да се развие бавно, като по този начин симптомите се появяват постепенно и се засилват с течение на времето. Предвид множеството симптоми, които може да причини, състоянието може да бъде пренебрегнато или объркано с нещо друго.

Симптомите на недостиг на витамин В12 могат да включват странни усещания по крайниците като изтръпване или мравучкане, трудности при ходене, особено с пазенето на баланс, анемия. Възможно е подуване или възпаление на езика, поява на жълтеница, слабост и умора.

Недостигът на този важен витамин може да се отрази дори и на психологическо ниво. Възможно е затруднения при мисленето и разсъждаването, загуба на паметта, параноя и дори халюцинации.

Дори и при поява на един или няколко от гореспоменатите симптоми, дали е налице дефицит на витамин В12, се установява най-точно след физически преглед от лекар и кръвен тест.

Ранното откриване и лечение на това състояние е изключително важно. Ако не се лекува, дефицитът може да причини тежки неврологични проблеми и кръвни заболявания.

Най-застрашени от развитие на дефицит на витамин В12 са хората над 50-годишна възраст, тези, които приемат метформин (лекарство за диабет), вегетарианците, претърпелите операция на стомаха или страдащите от състояние, което пречи на усвояването на храна.

Средните препоръчителни количества, измерени в микрограми (мкг), варират според възрастта. Кърмачета до 6 месеца трябва да приемат по 0. 4 мкг на ден, бебета на възраст 7-12 месеца - по 0. 5 мкг, деца на възраст 1-3 години се нуждаят от 0. 9 мкг, а на възраст от 4 до 8 години трябва да приемат по 1. 2 мкг.

Дефицит на витамин В12 - какво трябва да знаем?

Нужното количество за подрастващите от 9 до 13 години е 1. 8 мкг, за тийнейджърите от 14 до 18 години е 2. 4 мкг. Възрастните следва да приемат по 2. 4 мкг (2. 6 мкг дневно, ако са бременни, а 2. 8 мкг на ден, ако кърмят).

Можем да получим витамин В12 от месото, където се съдържа естествено, или от продукти, които са били обогатени с него. Най-богатите животински източници на В12 са млечните продукти, яйцата, рибата, свинското и пилешкото.

Ако сте строг вегетарианец или веган, важно е да ядете хляб, зърнени храни или други пшенични продукти, обогатени с витамин В12. Можете да приемате синтетична добавка. Стандартните мултивитамини доставят по 6 микрограма, повече от достатъчно, за да покрие дневната нужда на организма си.

Виж повече

Рейтинг

5
Общо 2 гласували
5 2
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари