Симптоми при топлинен удар и как да го избегнем

жена с топлинен удар

Безспорен факт е, че климатът в световен мащаб търпи сериозни промени и все по-често ставаме свидетели на неестествени температурни и метеорологични аномалии. Така например, през последните години, летните месеци се характеризират с все по-чести топлинни вълни и високи температури, застрашаващи здравето на човека.

През лятото на 2019 година планетата преживя най-топлия си месец юни, отбелязван някога в историята. Европа беше една от основните точки на горещото време. Франция отчете най-високата си температура, като в някои части на страната живакът достигна до 46 °C.

Затова здравните експерти призовават хората да не подценяват рисковете от прегряване. Прекомерното излагане на топлина може да доведе до сериозни здравословни проблеми, включително топлинен удар. Препоръчва се предприемането на предпазни мерки при излагане на слънце над 25°C. Температури над 29°C се считат за рискови и опасността от топлинен удар е значителна.

Топлинен удар настъпва, когато човешкото тяло не успява да се самоохлади, използвайки потта си като естествено средство за охлаждане. За да бъде ефективна за освобождаване на топлина, потта трябва да се изпари. При високи температури и повишена влажност, обаче, потта не се изпарява, а се стича, което не спомага за процеса на охлаждане.

Най-уязвими при излагане на силна топлина са възрастните хора, малките деца, хора с психични заболявания и тези с хронични здравословни проблеми. Въпреки това, дори здравите млади хора могат да бъдат засегнати, ако не са внимателни.

топлинен удар

Симптоми на топлинния удар

Съпровождащите топлинен удар симптоми включват прекомерно изпотяване, гадене, замаяност, екстремна жажда, учестено дишане и повишен сърдечен ритъм. Ако ги разпознаете, незабавно вземете предпазни мерки.

Пренебрегването на ранните признаци може да доведе до по-сериозен топлинен удар, при който може да се наблюдава объркване, неясно изразена реч, обилно изпотяване или гореща суха кожа, загуба на съзнание, гърчове и висока телесна температура, достигаща до 40°C. Тези симптоми могат да доведат до увреждания на мозъка или смърт. В такива случаи е задължително оказването на спешна медицинска помощ.

Полезни съвети при работа и тренировки в жегата

Ако Ви се налага да работите на открито, основно и много важно правило е приемът на големи количества течности. Уверете се, че сте добре хидратирани. Носете леки, широки дрехи в светли цветове. Също така, ако е възможно, пътувайте към и от работа в по-хладните периоди от деня.

Според експертите тренирането в жегите е допустимо, но предупреждават, че без подходящи предпазни мерки е възможно прегряване. Препоръчва се тренировките да се извършват през часовете, в които жегите не са в своя пик - преди 10:00 ч. сутринта и след 18:00 ч. вечерта.

Приемайте течности преди, по време и след всяка тренировка. Пийте предимно вода, понякога спортни напитки и избягвайте кофеина и алкохола. Правете планирани почивки и се хидратирайте. Нанасяйте слънцезащитен крем и носете защитно облекло.

Виж повече

Рейтинг

5
Общо 1 гласували
5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари