7 начина за намаляване на риска от рак на дебелото черво

рак на дебелото черво

Вероятно познавате някой, на когото е поставена диагноза рак на дебелото черво, независимо дали е обичан човек, приятел или колега. Ракът на дебелото черво е един от най-често срещаните видове рак и втората по честота причина за смърт от онкологично заболяване.

Докато смъртността непрекъснато намалява, благодарение на по-добрите скрининг методи като колоноскопиите, честотата на по-младите възрастни под 50-годишна възраст всъщност се увеличава.

Въпреки това, има много неща, които можете да направите, за да се предпазите. Всъщност, почти половината от всички ракови заболявания могат да бъдат предотвратени с промени в начина на живот, като поддържане на здравословно тегло, хранене с растителна диета и физическа активност. Ето всичко, което трябва да знаете, за да намaлите риска от коварното заболяване.

Правете си ежегодно прегледи, започвайки от 45-годишна възраст

Случаите на рак на дебелото черво и ректален рак се увеличават в рекордни стойности: около 30% от новите ректални ракови заболявания, например, сега се диагностицират при хора на възраст под 55 години, което е двойно повече от 1990 г., според проучване от 2017 г.

колоноскопията е начин за диагностика на рак на дебелото черво

Според експертите лошата статистика се дължи предимно на нездравословен начин на живот, макар че сред заболелите са и млади хора, които редовно тренират. В резултат на това от миналата година Националният институт за рака актуализира своите насоки, за да препоръча началото на скрининга на 45-годишна възраст, а не на 50 - както беше предложено преди това.

Златният стандарт е колоноскопия, тест, при който вашият лекар използва гъвкава, осветена тръба, за да провери за полипи в ректума и дебелото черво, докато сте под упойка. Докато тези гроздови израстъци са често срещани и обикновено безвредни, някои, известни като аденоми, могат евентуално да се превърнат в рак.

Поддържайте здравословно тегло

Жените с наднормено тегло или затлъстяване имат до два пъти по-голям риск от развитие на колоректален рак преди 50-годишна възраст в сравнение с дамите, които са с нормален индекс на телесна маса. Всъщност около 22% от тези случаи на рак биха могли да бъдат напълно предотвратени, ако пациентите са имали средно тегло, отбелязват изследователите.

Една от теориите е, че по-тежките индивиди имат повече възпаление в телата си, което може да доведе до увреждане на ДНК, което повишава риска от рак на дебелото черво. Но също така може да се окаже, че хората със здравословно тегло са по-склонни да се хранят балансирано и да тренират често, т.е. те водят живот, за който е доказано, че намалява риска от рак на дебелото черво.

Спазвайте диета на растителна основа

Растителната диета е богата на фибри, което е доказано, че намалява риска от рак на дебелото черво. Две трети от вашето блюдо на всяко хранене трябва да съдържа плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни, боб и ядки, с не повече от една трета от животински протеини като пилешко месо, постно червено месо или риба.

консумирането на растителна храна намалява риска от рак на дебелото черво

Обработеното месо е свързано с повишен риск от рак на дебелото черво, докато рибите и растителните протеини изглеждат надеждни. Освен това хората, които консумират голямо количество чесън, праз и лук, имат по-малък риск от рак на дебелото черво, отколкото тези, които не ги консумират.

Упражнявайте се колкото е възможно повече

Упражненията намаляват риска от развитие на рак на дебелото черво - и колкото по-активни сте, толкова по-големи са ползите. Проучванията показват, че физически активните хора имат 24% по-нисък риск от рак на дебелото черво, отколкото тези, които не се движат и спортуват. Също така, благодарение на тренировките е по-малко вероятно да развиете аденоми на дебелото черво. Ако сте в достатъчно добра форма, помислете за интервални тренировки с висок интензитет.

Не пушете

Ако сте пушачи, рискът да развиете рак на дебелото черво е по-голям. Особено опасно е за жените - онези, които са пушили, имат почти 20% по-голям риск от рак на дебелото черво, в сравнение с дамите, които никога не са палили цигара. Вероятността да заболеете от рак е свързана и с пиенето. Тези, които обичат да надигат чашката, са с повишен риск от заболяваемост.

Спете достатъчно

Липсата на сън е свързана с множество здравни заболявания, включително високо кръвно налягане, инфаркт, наддаване на тегло и диабет тип 2. Сега можете да добавите и колоректален рак към списъка. Хората, които спят по-малко от шест часа на нощ, имат почти 50-процентно увеличение на риска от колоректален аденом - вид полип на дебелото черво, който може да се превърне в раков тумор, в сравнение с тези, които спят повече. Според изследователите лишаването от сън понижава нивата на мелатонин, един от естествените хормони на тялото, които помагат за възстановяването на повредена ДНК.

Проучете фамилната си история

Ако имате поне един роднина от първа степен (родител, брат или сестра), който е бил диагностициран с рак на дебелото черво преди 60-годишна възраст, или поне двама роднини от първа степен, диагностицирани с това заболяване, тогава трябва да започнете скрининг за рак на дебелото черво по-рано, в идеалния случай с колоноскопия. Тестването трябва да се повтаря на всеки пет години.

Ако имате роднина от първа степен с диагноза рак на дебелото черво след 60-годишна възраст, или поне двама роднини от втора степен (баба или дядо, леля или чичо) с рак на дебелото черво, тогава ще трябва да започнете колоноскопия на 40-годишна възраст, повтаряйки я на всеки десет години. До около 10% от всички колоректални ракови заболявания са причинени от генни мутации. Двете най-често срещани са фамилна аденоматозна полипоза и синдром на Линч, но има и други, по-редки мутации. Затова, при най-малкото съмнение, се консултирайте с лекар.

Виж повече

Рейтинг

5
Общо 1 гласували
5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари