Упражнения при сколиоза

преглед при сколиоза

Сколиозата принадлежи към гръбначните изкривявания и е най-често срещаното сред тях. Като гръбначно изкривяване определяме всяко отклонение от нормалните за човешката физиология извивки на гръбначния стълб, което води до трайни изменения, представляващи патология.

Сколиозата е такава патологична извивка на гръбнака под формата на буква S или С. При всяка костна или ставна деформация някъде по долните крайници или по веригата кости и стави по-нагоре, тялото се стреми да заеме естественото си състояние перпендикулярно на земята. Всяко създадено отклонение води до някаква компенсираща извивка, която цели да го поправи. Така се получава сколиоза. Нейната поява налага цяла редица от мерки за поправянето или задържането на създаденото положение, тъй като промяната има склонността да се задълбочава с времето.

Специалистите по физиотерапия са въвели 4 стадия на това състояние, в зависимост от градуса на отклонение. При първите забелязани изкривявания, в рамките на около 5 градуса и първа степен с изкривяване на гръбнака от 5 до 15 градуса, състоянието е напълно поправимо с помощта на кинезитерапия, физиотерапия, упражнения. Следващите състояния, с отклонения от 15-30 градуса за втора степен, от 30 до 45 градуса за трета степен и над 45 градуса за четвърта степен, не могат да бъдат поправени и усилията се насочват към задържане на съответното ниво.

Упражнения за началните степени на изкривяването са на първо място висът на шведска стена, който може да изглади отклонението в начална и първа степен след продължителни упражнения.

Дихателните упражнения, самоконтролът с упражненията пред огледало са подходящи също за началната степен. Ходенето на пети и пръсти, както и ходенето с предмет на главата са добри практики за разнообразяване на упражненията.

сколиоза

Най-важното е, че при сколиоза мускулатурата не бива да се релаксира, упражненията трябва да бъдат ежедневни и постоянни.

При по-напреднали стадии на сколиозата се прилагат упражнения за раздвижване, които да облекчат болката и да възвърнат радостта от движението. Те нямат силата да изгладят изкривяването, а само да създадат по-нормални условия за изпълнение на ежедневните задачи.

Подходящи са упражнения за усукване от седнало положение, за разтягане на гърба - също в седнало положение.

От положение на пода се правят упражненията котешко извиване, което представлява изпъване на гърба в арка нагоре от изходно положение на колене и ръце, опрени в пода. И обратното - с извиване на гърба надолу от същата поза.

От изправено положение се правят главно упражнения с навеждане. Най-подходящото е да се направи опит да се достигне пода и дланите на ръцете да се залепят за него. Упражнението се изпълнява бавно.

При всички упражнения е важно дишането да става в синхрон с движенията.

Виж повече

Рейтинг

3
Общо 1 гласували
5 0
4 0
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари