Какво представляват адаптогените?

пасифлората е отличен адаптоген

Адаптогените са уникална група от билкови съставки, използвани за подобряване на здравето на надбъбречната система - системата, която отговаря за управляването на хормоналната реакция на тялото при стрес, ” обяснява д-р Франк Липман, автор на книгите “Как да бъдеш добре” и основател на “Бъди добре.” “Те помагат да се засили реакцията на организма към стреса и да се подобри способността на организма да се справя с безпокойството и да се бори с умората.”

Много от веществата, които се считат за адаптогени, са били използвани в традиционната китайска медицина и в Аюрведа в продължение на векове с цел повишаване на енергията, подобряване на настроението и облекчаване на стреса. Същите тези вещества тепърва се изучават от изследователите - при това с някои обещаващи резултати.

Повечето адаптогени се предлагат в различни форми: чайове, тоници, екстракти, които могат да се смесят с вода, таблетки, подобни на добавки, или прахове, които могат да се добавят в смути. В крайна сметка как приемате един адаптоген зависи изцяло от вас.

Адаптогените са склонни да имат минимални странични ефекти и взаимодействия с други лекарства. Те са мощни, но бавно действащи, така че ползите се забелязват след няколко седмици.

“Наричат се адаптогени поради уникалната си способност да “адаптират” функцията си според специфичните нужди на тялото, ” обяснява д-р Липман. Както при всяка добавка, трябва да се консултирате с вашия лекар преди да приемете адаптоген, особено ако сте бременна или кърмите.

Ето някои от най-известните адаптогени, с които може да укрепите имунитета си:

1. Женшен

“Panax ginseng, известен също като азиатски женшен, е може би най-известният адаптоген, ” отбелязва д-р Арти Лахани, медицински директор на Интегративната онкологична програма в здравния институт за рак на AMITA. “Често се използва при липса на енергия, особено при възрастни хора, които се възстановяват след заболяване или такива с нарушена имунна система. Има и американски женшен, който се смята за по-успокояващ от азиатския сорт и може да бъде от полза за хората страдащи от тревожност, ” казва тя.

2. Родиола

родиолата е адаптоген

Родиолата, растение, което расте в Северна Америка и Европа, помага за регулирането на хормона на стреса, кортизол. Д-р Липман вярва, че нивата на кортизола могат да излязат от норма, когато сте стресирани и изтощени. Родиолата може да помогне с това.

Този адаптоген е наличен както на капсули, така и в прахообразна форма. Повечето лекари препоръчват да се приема сутрин, тъй като има стимулиращ ефект.

3. Ашваганда

“В продължение на десетилетия учените изучават въздействието на ашвагандата върху стреса, тъй като този адаптоген стабилизира нивата на кортизол и подобрява устойчивостта на стрес при клиничните изследвания, ” обяснява Джош Акс, основател на DrAxe.com. “Различни проучвания установяват, че ашвагандата подобрява паметта и баланса на нивата на щитовидната жлеза и може да помогне дори с плешивостта.“

Повечето хора приемат ашваганда под формата на капсули, казва д-р Акс.

4. Свещен босилек

“Известен още като тулси, свещенния босилек е популярна аюрведична адаптогенна билка, използвана за намаляване на стреса, ” казва д-р Акс. “Три от съединенията в тази билка помагат за понижаване на кортикостерона в кръвта, подобряват функцията на невротрансмитерите и намаляват параметрите на стрес при лабораторни условия.“

Това е един от малкото адаптогени, които е препоръчително да се приемат като чай.

5. Индийска канна

“Канната ви кара да се чувствате добре и облекчава стреса, ” обяснява д-р Джефри Глад, научен съветник в персонализирания сайт за хранене Care / of. Тя може да помогне за предотвратяване на свръхстимулация при хора с високи нива на стрес и да повиши настроението. Но тъй като канната може да има същият ефект като антидепресантите, тези, които вече употребяват антидепресанти, трябва да избягват приемането на добавки от канна преди да го обсъдят със своя лекар.

6. Корен от женско биле

Това е популярен адаптоген, използван в китайската медицина, обяснява д-р Акс.

“Използва се за повишаване на енергията и издръжливостта, повишава имунитета и защитава тимусната жлеза от прекомерно увреждане от кортизол. Що се отнася до намаляване на стреса, коренът от женско биле регулира нивата на кортизол, помага за предотвратяване на язви и намалява високите нива на мъжки хормони (андроген и тестостерон) при жените.”

7. Корен от астрагал

Астрагалът произхожда от Китай и е една от най-важните билки в традиционната китайска медицина. Той може да помогне при умора, загуба на апетит, диария и да укрепи имунната система, казва д-р Лахани. “Препоръчва се и за хора, които лесно получават инфекции на горните дихателни пътища.”

Можете да изсушите корена и да го нарежете в супи и яхнии или го закупите под формата на капсули или като екстракт.

8. Аконитум напелус

“Аконитум напелус е цъфтящо растение, което идва от западните и централните части на Европа, ” обяснява д-р Едмонд Сараф, интегративен лекар и медицински експерт за Genexa. Може да помогне при изострен стрес, възбуда и свръхчувствителност, казва той.

маката е адаптоген за укрепване на организма

9. Мака

“Коренът Мака се добива от планините Анди в Перу. Той помага за повишаване на енергията, когато тялото е уморено или изтощено, ” казва Шон Маккафри, лекар от здравната клиника Маккафри. “Той помага и за балансиране на хормоналната функция както при мъжете, така и при жените. Установено е, че увеличава броя на сперматозоидите при мъжете и сексуалното влечение както при мъжете, така и при жените.”

10. Пасифлора

“Пасифлората се използва от години за облекчаване на стреса и при неспокоен сън, ” обяснява д-р Сараф. Пасифлора инкарната може да се приема като тинктура, чай, етерично масло или под формата на капсула.

Рейтинг

5 0
4 0
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати