Препоръчителен дневен прием на манган

хапчета

Минералите и микроелементите са важни съставки, необходими за доброто здраве и нормалното функциониране на човешкия организъм. Когато става въпрос за минерали, обикновено се обръща повече внимание на магнезия, калция, калия и натрия. Между тях манганът остава на по-заден план, тъй като са ни необходими по-малки дози, но от него зависят целостта и състоянието на клетките в организма.

Физиологични свойства на мангана и ролята му в организма на човека

Манганът има широк спектър от отговорности в човешкия организъм. Необходим е за развитието на клетките, за метаболизма на веществата, за изграждането на костите, за здравината на кожата и други.

Най-съществена роля играе като антиоксидант с включването му в ензима манган супероксид дисмутаза, който се намира в клетъчните митохондрии. Ензимът играе ролята на протектор срещу свободните радикали. Без него продължителността и качеството на живот не биха били същите. Организмът си го набавя основно с храните.

Храни, богати на манган

Манганът се среща най-вече в зърнените храни, семена, чай и зеленчуци. Богати на манган са овесените ядки, кафявият ориз, спанакът, ананасът, канелата, тиквените семки, орехите и подправката карамфил. В 100 грама от тези храни се съдържа около 1-5 милиграма манган, а в подправките е дори повече. Набавяме си манган и чрез питейната вода, където се съдържат около 10 микрограма на литър.

тиквено семе

Препоръчителни дневни дози манган

За него важи правилото, че дневният прием на манган трябва да бъде адекватен, за да се изключат здравословни проблеми. Определени са адекватните дози на ден според възрастта. Ето какъв е препоръчителният дневен прием на манган според различните възрастови групи.

Деца

До 6 месеца - 3 микрограма на ден;

7 месеца - 1 година - 600 микрограма на ден;

1 -3 години - 1. 2 милиграма на ден;

4- 8 години - 1. 5 милиграма на ден;

Момчета 9-13 години - 1. 9 милиграма на ден;

Момчета 14-18 години - 2. 2 милиграма на ден;

Препоръчителен дневен прием на манган

Момичета 9-18 години - 1. 6 милиграма на ден.

Възрастни

Мъже над 18 години - 2. 3 милиграма на ден;

Жени над 18 години - 1. 8 милиграма на ден;

Бременни жени - 2 милиграма на ден;

Кърмещи майки - 2. 6 милиграма на ден.

Дефицит на манган и предозиране

Дефицитът в организма е рядко явление в световен мащаб, a повечето хора успяват да си набавят по 2-3 милиграма манган дневно. Горният праг, при който се знае, че няма да има странични ефекти за организма, е 11 милиграма на ден. Много хора надхвърлят тези 11 милиграма, особено вегетарианците, но без оплаквания.

Странични ефекти и натравяне с манган

Манганът е индустриален токсин. Продължителното и често излагане на манганови пари при някои производства води до състояние, наречено манганизъм. Представлява нарушения в паметта, депресия, а в напреднал стадий болестта прилича на симптомите на Паркинсон. Последиците от натравяне са необратими и нелечими.

Рискови трупи от натравяне с манган са: хората с чернодробни заболявания, новородените, децата, които са по-уязвими от възрастните, хората, страдащи от дефицит на желязо.

Виж повече

Рейтинг

5
Общо 1 гласували
5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари