Витамин В12: Колко трябва да приемате на ден?

витамин B12

Витамин В12 е водоразтворимо хранително вещество, което е важно за редица процеси в тялото ни. Идеалната доза витамин В12 варира в зависимост от пол, възраст и причини за приемането му.

В тази статия се разглеждат научните доказателства за препоръчителните дози за витамин B12 за различни хора и употреба.

Защо се нуждаете от витамин В12?

Витамин В12 е основно хранително вещество, което играе важна роля в някои от процесите на тялото. Необходим е за правилна продукция на червените кръвни клетки, образуване на ДНК, нервна функция и метаболизъм. Витамин В12 също играе ключова роля при разграждането на хомоцистеин, аминокиселина, която във високи нива е свързана с хронични заболявания като сърдечни заболявания, инсулт и болестта на Алцхаймер. Той се среща основно в животински продукти, а някои хора може да са изложени на риск да не получат достатъчно само от диетата.

Препоръчителни дневни дози витамин В12

Препоръчителният дневен прием на витамин В12 за хора над 14 години е 2. 4 мкг. Въпреки това, може да се наложи да вземете повече или по-малко, в зависимост от възрастта, начина на живот и специфичната ситуация.

Ето някои препоръки за дозировката на B12 за конкретни обстоятелства.

Възрастни под 50-годишна възраст

За хора над 14 години препоръчителните дневни дози за витамин B12 е 2. 4 мкг. Повечето хора си набавят това количество чрез диета.

тест за нивата на витамин B12

Възрастни над 50-годишна възраст

По-възрастните хора са по-податливи на недостиг на витамин В12. Докато относително малко млади хора са с недостиг на В12, до 62% от възрастните над 65-годишна възраст страдат от подобен дефицит.

Бременни жени

Бременните жени имат малко по-високи нужди от витамин В12, отколкото другите хора.

Кърмачки

Недостигът на витамин В12 при кърмачета е свързан със забавяне на развитието. Освен това недостигът на B12 при кърмачета може да доведе до раздразнителност и намален апетит.

Вегетарианци и вегани

Понастоящем няма препоръки за дозировки за В12 за вегетарианци. Едно проучване обаче предполага, че дози до 6 мкг витамин В12 на ден са подходящи за вегани.

B12 за подобрена енергия

Въпреки че витамин В12 обикновено се приема за повишаване на енергийните нива, липсват доказателства, показващи, че добавките В12 имат положителен ефект върху енергията при хора, които нямат подобни оплаквания. Въпреки това е установено, че добавките В12 повишават енергийните нива при онези, които имат недостиг на това хранително вещество. Общата препоръка за възрастни е 2. 4 мкг. По-възрастните, както и бременните и кърмещите жени, се нуждаят от по-високи дози.

Потенциални нежелани реакции от витамин В12

Витамин В12 е водоразтворим витамин, което означава, че вашето тяло отделя количеството, от което не се нуждаете, чрез урината. Въпреки че високи дози добавки от витамин В12 са били свързани с редки нежелани реакции при някои популации, обикновено витаминът не причинява странични ефекти.

Рейтинг

5
Общо 1 гласували
5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари