Кога хранителните добавки могат да станат опасни?

прием на хранителни добавки

По-голямата част от възрастните приемат една или повече хранителни добавки всеки ден или от време на време. Днешните хранителни добавки включват витамини, минерали, билки и растителни вещества, аминокиселини, ензими. Хранителните добавки се предлагат в различни форми: традиционни таблетки, капсули и прахове, както и напитки и енергийни десерти.

Популярните добавки включват витамини D и Е, минерали като калций и желязо, билки и специализирани продукти като глюкозамин, пробиотици и рибено масло.

Повечето такива продукти имат описание как да се използват и препоръчителна дневна доза. Понякога обаче хората на своя глава или след препоръка могат да приемат по-големи дози.

Ако не ядете разнообразни храни, някои добавки могат да ви помогнат да получите адекватни количества основни хранителни вещества. Но е важно да знаете, че добавките не могат да заемат мястото на разнообразието от храни, които са важни за здравословната диета.

Научните доказателства показват, че някои хранителни добавки са полезни за цялостното здраве и за управление на някои здравословни състояния.

Например, калцият и витамин D са важни за поддържане на костите сили и намаляване на загубата на кост. Фолиевата киселина намалява риска от определени вродени дефекти, а омега-3 мастните киселини от рибените масла могат да помогнат на някои хора със сърдечни заболявания.

различни хранителни добавки

Много добавки съдържат активни съставки, които могат да имат силни ефекти в организма. Винаги внимавайте за възможността за неочаквани странични ефекти от хранителните добавки, особено когато приемате нов продукт.

Най-вероятно е хранителните добавки да причинят странични ефекти или да навредят, когато хората ги приемат вместо предписаните лекарства или когато приемат много добавки в комбинация. Някои добавки могат да увеличат риска от кървене или, ако човек ги приеме преди или след операция, могат да повлияят на отговора на анестезия. Хранителните добавки също могат да взаимодействат с определени лекарства по лекарско предписание по начини, които могат да причинят проблеми.

Например витамин К може да намали способността на кръвта да се съсирва. Жълтият кантарион може да ускори разграждането на много лекарства (включително антидепресанти и противозачатъчни хапчета) и по този начин да намали ефективността им.

Антиоксидантните добавки, като витамините С и Е, могат да намалят ефективността на някои видове ракови химиотерапии.

Имайте предвид, че някои съставки, съдържащи се в хранителните добавки, се добавят към нарастващ брой храни, включително зърнени храни и напитки. В резултат на това може да получавате повече от тези съставки, отколкото си мислите, а повече може да не е по-добре. Приемът на повече от необходимото може също да повиши риска от появата на странични ефекти. Например, получаването на твърде много витамин А може да причини главоболие и увреждане на черния дроб, да намали костната сила и да причини проблеми при раждане. Излишното желязо причинява гадене и повръщане и може да увреди черния дроб и други органи.

Бъдете предпазливи по отношение на приема на хранителни добавки, ако сте бременна или кърмите. Също така внимавайте, когато ги давате (извън основния мултивитамин/минерален продукт) на дете. Повечето хранителни добавки не са добре тествани за безопасност при бременни жени, кърмачки или деца.

Ако подозирате, че сте имали сериозна реакция от хранителна добавка, уведомете лекаря си.

Виж повече

Рейтинг

3
Общо 1 гласували
5 0
4 0
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари