Препоръчителен дневен прием на натрий

Препоръчителен дневен прием на натрий

Натрий – или просто сол, както го наричаме в ежедневието ни, на практика се съдържа във всичко, което консумираме. Той е естествена част от много естествени хранителни продукти, а в други е изкуствено добавен в процеса на преработката, а в трети се използва за любимия на много солен вкус.

През последните години увеличеният прием на сол се свързва с редица потенциални здравословни вреди. Само част от тях – повишено кръвно налягане, увреждане на кръвоносните съдове, проблеми със зрението, увеличен риск от инфаркти, инсулти и бъбречни заболявания.

Затова с времето сякаш заклеймихме този минерал. Истината е, че той е жизненоважен, но с времето и с напредването на медицината се утвърдиха конкретни стандарти. В това число – какво е допустимото количество сол, което да приемаме дневно, за да не вредим на тялото си. Противоречия обаче и при тях не липсват – не всеки има нужда от ограничен прием на сол.

За да стане ясно защо, нека първо обясним ползите от натрия за тялото ни. Той е един от естествените за организма електролити – минерали, които създават йони. Най-големият източник на натрий в диетата е добавената сол под формата на натриев хлорид, която е 40% натрий и 60% хлорид.

Повечето от натрия се използва от тялото и от клетките му, за да подпомогне задържането на течности и поддържането на правилен воден баланс. Натрият е важен и за нормалната функция на нервната и мускулната система.

В здравият организъм нивата на натрий естествено се регулират от бъбреците – именно по този начин се определя какво количество ще използва тялото ни и какво ще изхвърли с урината. Натрий се отделя и чрез потенето. Важно е обаче да знаете, че натриевият недостиг е изключително рядък. А ограниченията с него са свързани не с естественото съдържание на натрий в храните, а с добавената сол.

Както вече казахме – много експерти установяват връзка с прекомерния прием на сол и повишеното кръвно налягане. Не всички са чувствителни на сол, но при много хора, страдащи от хипертония, се препоръчва ограничение на натрия. По този начин излишната вода се отделя по-добре, което също понижава кръвното налягане.

Препоръчителен дневен прием на натрий

Именно заради по-добрия контрол на кръвното налягане и заради превенцията на други съдови заболявания, от десетилетия експерти, лекари и диетолози, насърчават пациентите си да намалят добавената сол. Изчислено е, че тялото ни се нуждае от по-малко от 200 мг натрий дневно, за да функционира правилно. На практика обаче консумацията само на това количество е абсолютно невъзможна, ако покривате и останалите си енергийни нужди.

Така се стига до варианта, при който препоръчителната дневна доза натрий за здрави възрастни е около 1 500 мг дневно, или 1. 5 грама сол. Препоръките са количеството да не надвишава 2 300 мг дневно, което се равнява на една чаена лъжичка сол за целия ден.

Според учените – надхвърлянето на този лимит увеличава риска от развитие на хипертония и повишава риска от инфаркт. Тези лимити обаче могат да бъдат надхвърляни от професионални спортисти или хора с висока физическа активност, защото излишното количество натрий се изхвърля чрез потта. Ако живеете в горещи райони и се потите, може да се окаже, че това количество сол е недостатъчно.

Според препоръките на Световната здравна организация обаче препоръчителното количество е 2 000 мг дневно. Американската асоциация по сърдечно здраве обаче е на друго мнение по въпроса – никой не бива да консумира повече от 1. 5 г сол дневно.

През последните години обаче сред експертите се проявява и друго притеснение – дали препоръчаните количества, вариращи от 1. 5 до 2. 3 грама не са прекалено малки.

Изчисленията – около 1/5 от населението консумира повече от 6 грама сол дневно. А противоречията идват именно заради факта, че според много лекари и експерти хората без придружаващи заболявания не се нуждаят от диета, която ограничава солта.

При някои хронични болести обаче, като хипертония, атеросклероза или бъбречни заболявания, подобна диета е абсолютно наложителна. Ако попадате в тези групи, то всяка промяна в диетата ви трябва да бъде консултирана с лекуващия ви лекар.

Рейтинг

5 0
4 1
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати